ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ603
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΟΥΛΗΜΕΝΕΑΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 2
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ – ΕΠΙΛΟΓΗΣ /ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή γνώσεων και εκπαίδευσης στους/στις φοιτητές-τριες για τις διατροφικές ανάγκες των υγειών παιδιών και εφήβων, αλλά και τη διατροφική αντιμετώπιση όταν σε αυτές τις ηλικίες εμφανίζονται νοσήματα που επιδρούν σημαντικά στη διατροφική κατάσταση των παιδιών και των εφήβων.

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα μπορούν να:

αξιολογούν τη διατροφική κατάσταση των νεογνών, παιδιών και εφήβων

ανιχνεύουν τους διατροφικούς κινδύνους των παιδιατρικών ασθενών

σχεδιάζουν διατροφικές παρεμβάσεις για την υποστήριξη αυτών των ηλικιακών ομάδων που πάσχουν από νοσήματα

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Αξιολόγηση της διατροφικής κατάστασης υγειών και ασθενών παιδιών και εφήβων

Διαιτητική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων

Εκτίμηση της αύξησης κατά την παιδική και εφηβική ηλικία

Ισοζύγιο ενέργειας και διαχείριση υπέρβαρου

Διατροφική διαχείριση πρόωρων νεογνών

Απογαλακτισμός και εισαγωγή στερεάς τροφής

Υποσιτισμός σε νοσηλευόμενα ή μη παιδιά

Διατροφική διαχείριση παιδιών και εφήβων με σακχαρώδη διαβήτη τύπου Ι

Διατροφική διαχείριση παιδιών και εφήβων με κυστική ίνωση

Διατροφική διαχείριση παιδιών και εφήβων με δυσκολίες σίτισης και διαταραχές λήψης τροφής

Διατροφική διαχείριση παιδιών και εφήβων με τροφικές αλλεργίες

Διατροφική διαχείριση παιδιών και εφήβων με διαταραχές του πεπτικού συστήματος, δυσλιπιδαιμία, και νεφρική νόσο

Διαταραχές μεταβολισμού αμινοξέων (φαινυλκετονουρία, ομοκυστεϊνουρία) και υδατανθράκων (γαλακτοζαιμία) σε παιδιά και εφήβους

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Εργαστήριο 26
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 71
Σύνολο Μαθήματος 125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία (80%) η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλή επιλογή ή/και ερωτήσεων ανάπτυξης.

 

Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος (20%) εξετάζεται είτε με γραπτή ή προφορική εξέταση ή γραπτών αναφορών του κάθε εργαστηρίου.

 

Για την επιτυχή εξέταση του μαθήματος, προϋπόθεση είναι οι βαθμοί στο θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος να είναι τουλάχιστον πέντε (5).

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Εγχειρίδιο Παιδικής Διατροφής. Sonneville K., Duggan N.C. Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε. 2015.

Παιδιατρική Νοσηλευτική-Θεμελιώδεις Αρχές της Φροντίδας Υγείας του Παιδιού, McKinney S.E., James R.S., Murray S.S., Nelson A.K., Ashwill W.J. Broken Hill Publishers Ltd. 2020.

Η Παχυσαρκία στην Παιδική και Εφηβική ηλικία. Kiess W., Marcus C., Wabitsch M. Εκδότης: BROKEN HILL PUBLISHERS LTD. 2011.

Σύγχρονη Παιδιατρική, 4η Έκδοση. Lissauer T., Clayden G. Broken Hill Publishers. 2016.