ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός μαθήματος
ΕΔ4053
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΔΕΔΕΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Διαλέξεις

3

Φροντιστήριο

1

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΕΙΔΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ – ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι (στην Αγγλική Γλώσσα)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η διδασκαλία των γενικών αρχών της φαρμακοκινητικής και της φαρμακοδυναμικής, της θεραπευτικής και της συνταγογραφίας. Ακολουθεί παρουσίαση των φαρμακευτικών ουσιών κατά συστήματα, αναλύοντας τη δράση, την απορρόφηση, την κατανομή και απέκκριση, τη θεραπευτική χρήση, τις ανεπιθύμητες ενέργειες και τις αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να:

γνωρίζει τις βασικές αρχές της φαρμακοκινητικής, δηλαδή με ποιους τρόπους γίνεται η απορρόφηση, κατανομή, μεταβολισμός και απέκκριση των φαρμάκων,

γνωρίζει τις βασικές αρχές της φαρμακοδυναμικής, δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο δρουν τα φάρμακα,

κατανοεί τους μηχανισμούς δράσης, απορρόφησης, κατανομής και απέκκρισης των φαρμακευτικών ουσιών και σκευασμάτων ανά σύστημα του ανθρώπινου οργανισμού,

να γνωρίζει τη θεραπευτική χρήση και τις ανεπιθύμητες ενέργειες των φαρμάκων, αλλά και τις αλληλεπιδράσεις τους με άλλα φάρμακα, ανά σύστημα του ανθρώπινου οργανισμού.

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Αυτόνομη Εργασία

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ανεύρεση και επεξεργασία δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό μέρος και φροντιστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Εισαγωγή στη Φαρμακολογία. Ορισμός της έννοιας «φάρμακο». Φαρμακοκινητική. Χορήγηση και απορρόφηση φαρμάκων, κατανομή και απομάκρυνση φαρμάκων. Μεταβολισμός των φαρμάκων.

Φαρμακοδυναμική. Υποδοχείς φαρμάκων, Δόσεις των φαρμάκων - θεραπευτικός δείκτης. Καμπύλες δόσεις - αντίδρασης, Ασφάλεια και αποτελεσματικότητα των φαρμάκων.

Φάρμακα και Λοιμώξεις I: αρχές αντιμικροβιακής λειτουργίας, Αντιμικροβιακά (αναστολείς σύνθεσης κυτταρικού τοιχώματος, αναστολείς πρωτεϊνικής σύνθεσης, αναστολείς σύνθεσης νουκλεϊκών οξέων, αναστολείς λειτουργίας κυτταροπλασματικής μεμβράνης).

Φάρμακα και Λοιμώξεις ΙΙ: (αντιμυκοπλασματικά, αντιχλαμυδιακά, αντιρικετσιακά, αντιμυκητιασικά, αντιπρωτοζωϊκά), αντιιικά.

Φάρμακα και ενδοκρινείς αδένες (ορμόνες υπόφυσης και θυρεοειδούς, ινσουλίνη και υπογλυκαιμικά φάρμακα, στεροειδείς ορμόνες).

Φάρμακα και Αναπνευστικό Σύστημα.

Φάρμακα και Καρδιαγγειακό Σύστημα Ι.

Φάρμακα και Καρδιαγγειακό Σύστημα ΙΙ.

Φάρμακα και Αιμοποιητικό Σύστημα.

Φάρμακα και Γαστρεντερικού Συστήματος.

Φάρμακα και Νευρικό Σύστημα (Οπιοειδή Αναλγητικά, Αντιεπιληπτικά, Αγχολυτικά και Υπνωτικά Φάρμακα, Αντικαταθλιπτικά Φάρμακα).

Φάρμακα και Μυοσκελετικό Σύστημα (Αντιφλεγμονώδη).

Δερματικά Φάρμακα. Αντιϋπερλιπιδαιμικά Φάρμακα.

 

Περιεχόμενα Φροντιστηρίου:

Ιστορία της Φαρμακολογίας

Ανάπτυξη Φαρμάκων

Κλινικές Δοκιμές Φαρμάκων

Τρόποι Χορήγησης Φαρμάκων

Ταξινόμηση και Ονοματολογία Φαρμάκων

Διαχείριση Φαρμακοθεραπείας

Ανεπιθύμητες Ενέργειες Φαρμάκων

Παιδιά, ηλικιωμένοι και Φάρμακα

Δηλητηριάσεις και Αντίδοτα I

Δηλητηριάσεις και Αντίδοτα II

Δηλητηριάσεις και Αντίδοτα IIΙ

Συνταγογραφία Φαρμάκων και Ναρκωτικών

Τοπικά χορηγούμενα φάρμακα.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Φροντιστήριο

13

Εξέταση θεωρίας

2

Εξέταση εργαστηρίου

0

Αυτοτελής μελέτη

46

Σύνολο Μαθήματος

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το μάθημα εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία (100%) η οποία περιέχει ερωτήσεις ανάπτυξης ή/και ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Goodman & Gilman’s: Η Φαρμακολογική Βάση της Θεραπευτικής. Hilal-Dandan R, Brunton LL. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2015.

Φαρμακολογία. Acosta WR. Εκδόσεις: Ιατρικές Εκδόσεις Λαγός Δημήτριος. 2013.

Κλινική Φαρμακολογία. Brown Morris J., Sharma Pankaj, Mir Fraz A., Bennett Peter N. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2020.

Φαρμακολογία. Rang HP, Dale MM, Ritter JM, Moore PK. Εκδόσεις: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε. 2003.