ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ507
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ – ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή γνώσεων για το ρόλο της διατροφής στη δημόσια υγεία και ιδιαίτερα στην κατάσταση της υγείας της χώρας αλλάζοντας το σύστημα τροφίμων και διατροφής. Το μάθημα επικεντρώνεται στις διαιτητικές ανάγκες του πληθυσμού, καθώς και στο ρόλο της διατροφής στην πρόληψη ασθενειών και την παράταση της ζωής και της προώθησης της υγείας μέσω της διατροφής.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να γνωρίζει:

•τον ρόλο της διατροφής και άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων στην αιτιολογία χρόνιων νοσημάτων με στόχο την προστασία και προαγωγή της δημόσιας υγείας

•τη σημασία των στρατηγικών δημόσιας υγείας και διατροφής στις ανεπτυγμένες χώρες

•την αντιμετώπιση των διατροφικών κρίσεων

•τη διατροφική εποπτεία, επιτήρηση και διερεύνηση

•σχετικά με την αποτελεσματικότητα, την αξιολόγηση προγραμμάτων παρέμβασης και προαγωγή υγείας-εθνικές έρευνες διατροφής

•τις επιστημονικά τεκμηριωμένες διατροφικές οδηγίες και συστάσεις σε ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Διεπιστημονική συνεργασία για την επίλυση διατροφικών προβλημάτων σε σχέση με τη δημόσια υγεία και τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Εισαγωγή στη διατροφή και την δημόσια υγεία

Ρόλος της Διατροφής και άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων στην αιτιολογία σύγχρονων χρόνιων νοσημάτων - Διατροφή, Νοσολογία και Δημόσια Υγεία - Ανασκόπηση Στρατηγικών Δημόσιας Υγείας και Διατροφής στις ανεπτυγμένες χώρες

Διατροφική Εποπτεία, Επιτήρηση και Διερεύνηση. Αξιολόγηση υγείας και διατροφικής κατάστασης ειδικών ομάδων πληθυσμού – Θηλάζουσες μητέρες, βρέφη που θηλάζουν, άτομα με HIV/AIDS, κρατούμενοι κλπ.

Τροφική και διατροφική αξιολόγηση σε επίπεδο κοινωνίας

Λειτουργικά τρόφιμα - Υγιεινή και Ασφάλεια τροφίμων - Γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα και Δημόσια υγεία

Παραδοσιακές δίαιτες και Περιβάλλον

Τρόφιμα και θρεπτική αξία: Διατροφικές οδηγίες

Επιστημονικά τεκμηριωμένες διατροφικές οδηγίες και συστάσεις σε ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες - Ρόλος του Διαιτολόγου στην συμβουλευτική του ασθενή (Νοσοκομείο, Κέντρο Υγείας, Κοινότητα) - Ασφάλεια τροφίμων και Προστασία του Καταναλωτή

Διατροφή και Ηλικιωμένοι - Διατροφικά πρότυπα σε ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες

Ο ρόλος της Δημόσιας Υγείας στα χρόνια νοσήματα που σχετίζονται με τη διατροφή – Διαβήτης, καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνος

Έλεγχος βάρους και παχυσαρκία στη Δημόσια Υγεία

Αποτελεσματικότητα, αξιολόγηση Προγραμμάτων παρέμβασης και Προαγωγής υγείας - Εθνικές έρευνες Διατροφής

Πολιτικές για τα τρόφιμα και τη διατροφή

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Φροντιστήριο -
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 34
Σύνολο Μαθήματος 75

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

 

Το μάθημα εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία (60%) η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεων ανάπτυξης.

 

Το υπόλοιπο 40% του βαθμού στο μάθημα προέρχεται από τις εργασίες ή/και τις παρουσιάσεις των φοιτητών σε θέματα αντιστοίχου περιεχομένου με το μάθημα.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διατροφή στη Δημόσια Υγεία – Αρχές, Πολιτικές και Πρακτικές. S Ariene, DM Lauren, O Janel. Έκδοση 1η/2018. Broken Hill Publishers LTD.

Διατροφή και Δημόσια Υγεία. M Gibney, B Margetts, J Kearney, L Arab. Έκδοση 1η/2009. Παρισιάνου Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εκδοτική Εισαγωγική Εμπορική Εταιρεία Επιστημονικών Βιβλίων.

Διατροφή και Χημεία Τροφίμων στη Δημόσια Υγεία. Κώστας Κοτροκόης. 2016. Broken Hill Publishers Ltd.

4) www.ethnikoidiatrofikoiodigoi.gr